Nederlanders een dag vast op vliegveld in Turkije

2

Een grote groep Nederlanders heeft noodgedwongen een dag moeten doorbrengen op de luchthaven van Gazipasa in Turkije. Hun Transavia vliegtuig, dat als eindbestemming Amsterdam had, mocht niet vertrekken van de Turkse autoriteiten. Zij typeerden de vlucht van Transavia als een binnenlandse vlucht omdat het toestel ook nog reizigers in de Turkse plaats Dalaman wilde laten uitstappen en opstappen. En dat mag niet, omdat dat een ‘nationale vlucht’ is, die Transavia niet mag maken.

Het toestel was donderdag met 118 Nederlanders aan boord van Schiphol op weg naar Dalaman, maar vertoonde bij een tussenstop in Gazipasa een technisch mankement. Omdat een reserveonderdeel uit Nederland moest komen sliepen de passagiers al een dag in een hotel. Zestig anderen die vanuit Turkije naar Nederland zouden vliegen moesten eveneens in een hotel overnachten.

De 178 Nederlanders vertrokken vrijdagavond uiteindelijk naar Dalaman met een toestel van Corendon.

2 REACTIES

  1. Het is constant gedonder tussen de Turkse en Nederlandse charters. Kunnen ze nou eens niet tot een vergelijk komen? Op Schiphol hebben de Turkse maatschappijen de rotste plekken: je moet het langst lopen van allemaal naar hun incheckbalies. Logisch dat ze hier ook moeilijk doen tegen Transavia! En voor allen geldt: de service is lousy! Je zit opeengepakt in die dingen en niks is gratis, je betaalt de superpremie alleen al voor een koffie of Cola. Het eten hoef je al helemaal niet te bestellen zo erg is het! Als er een prima trein ging heen en weer zoals TGV zou ik die nemen!

  2. Het is een ‘slinks spelletje’van Transavia ‘in samenwerking met Corendon en Onur air’, waarmee ze de Internationale vluchtgaranties weten te omzeilen en zo de Nederlandse vliegtoerist uiteindelijk geen poot aan de grond krijgt bij langdurige vertragingen en spontane ‘te late’en onaangemelde omboekingen. Door steeds ‘last minute’, over en weer te switchen tussen Transavia vluchten en Corendon en Onur-air vluchten weten deze maatschappijen zich gewaarborgd van ‘géén aansprakelijkheid’, doordat het achteraf volledig onduidelijk gemaakt word op deze manier van werken, of er sprake was van een Internationale of een Nationale vlucht aan het eind van de rit. De toeristenbranche word er gek van en Transavia schuift alle verantwoordelijkheden steeds weer af naar de beide andere maatschappijen en vice-versa. Mijn vrees is dat dit never nooit niet meer gaat verbeteren en erger nog meer schering dan inslag zal zijn in de nabije en verre toekomst. JAMMER ! Opvallend is het wel dat dit steeds erger geworden is, naarmate en sinds dat Airport Gazipasa voor deze chartervluchten geopend en uitgebreid werd. Eerlijkheidshalve gebied het mij, mijn vermoeden, te uitten dat het hier een ordinaire machtsstrijd betreft tussen de diverse Turkse en Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, waarvoor de toerist uiteindelijk steeds weer de rekening betaald. Ik zeg het niet graag, maar ik verlang steeds vaker terug naar de langere busreis ‘richting’ Antalya Airport i.p.v. al die ‘Scam-achtige’ bijkomstigheden in de toeristenbranche, om alleen maar korter in een bus te hoeven zitten. ( BTW, de laatste keer gewoon voor een paar tientjes de taxi genomen vanaf Gazipasa ) om verdere frustraties te voorkomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here